Rondje Denver (15/06/15 – 20/06/15)

20 juni 2015 - Denver, Colorado, Verenigde Staten

Het droppen van een camper met schade bleek minder eenvoudig dan wij dachten.
’s Ochtends vertrokken we vroeg van de camping, want het was zo’n 25 miles rijden naar Denver, we moesten nog tanken, en de locatie waar we moesten zijn lag nog eens 10 miles zuidwaarts.
Om 9.00 uur reden we het terrein op, direct begroet door een medewerker die zei ons van de camper af te komen helpen.  Drew, de manager, kwam ook even langs, naar de schade kijken en ons verhaal aanhoren. Geen probleem. Alles gecheckt, keurig schoon, tanks vol/leeg naargelang gewenst en wij keken elkaar vrolijk aan: dit zag er naar uit dat we om 9.30 uur weer op pad konden. Drew belde alvast een taxi voor ons, want – 1e tegenvaller – de in het contract beloofde shuttle naar de stad was er helemaal niet. Een taxi zou zo’n $140,- kosten. Slik.  Vervolgens werd ons verzocht toch nog even plaats te nemen in de wachtruimte, omdat e.e.a. in overleg met het hoofdkantoor van El Monte afgehandeld moest worden.
Uiteindelijk konden we om 12.15 uur vertrekken, in een taxi die meer dan 2 uur op ons had staan wachten, $ 950,- en veel illusies armer en stijf van de frustratie en machteloze woede.  El Monte bleek van mening dat het een zaak was tussen mij en de tegenpartij, zij hadden alleen met mij te maken (ik had per slot het contract met hen afgesloten); ik moest de schade dus gewoon aan El Monte betalen en zelf vervolgens maar verhalen op de tegenpartij.  De medewerkers voelden met ons mee, vonden het ook geen stijl, maar stelden ook vast dat het zo gaat in de US.
De taxi bracht ons voor $ 150,- naar het vliegveld, alwaar wij een auto hadden gehuurd. Getergd stapten we in de volgende auto over en we hadden besloten om Denver per direct te verlaten en door te rijden naar Boulder, een universiteitsstadje 40 miles naar het noorden. Een aardig stadje, met een levendig centrum en leuke restaurantjes. We besloten ons chagrijn te dempen door onszelf te trakteren op een heerlijk diner, vergezeld van goede bieren, wat in Boulder absoluut lukte.  Wim had vooraf al ontdekt dat Boulder, zo klein als het is, 16 brouwerijen herbergt.
Op ons lijstje stonden ook nog twee andere plaatsen om te bezoeken in deze regio: Cheyenne, hoofdstad van de staat Wyoming, en Laramie, eveneens in Wyoming gelegen. Dinsdagmiddag trokken we dus – na nog een fijne wandeling door Boulder in de stralende zon – naar Cheyenne.

Dat was een ontluisterende ervaring: het hotel dat we geboekt hadden leek het enige hotel in Cheyenne dat nog open was, en was zeer dringend aan een grote renovatie toe. De eigenaar die ons de kamer liet zien maakte met een brede armzwaai duidelijk, dat rond het hotel het centrum van Cheyenne lag. Na achterlating van onze bagage gingen wij op zoek naar het centrum; we konden echter niets vinden dat ons aan een stadscentrum deed denken…. Elke straat leek voor een groot deel te bestaan uit lege asfaltvlaktes, bedoeld om er auto’s te parkeren … die er niet stonden. Ook op de enorme parkeerplaats bij ons hotel (88 kamers) stonden in de 3 dagen dat we er waren gemiddeld 3 auto’s. Enkele wandelingen maakten ons al snel duidelijk dat het stadje in een zeer deplorabele toestand verkeerde: wegen met gaten waarin een wiel volledig zou verdwijnen, de stalen wapening van het asfalt overal zichtbaar; een groot deel van de winkel-/bedrijfspanden stond leeg; etalages gevuld met stoffige relicten van een zolder-opruiming, waarachter verder geen open winkel schuilging. Op straat liepen nauwelijks mensen, men bewoog zich voort in een auto. Kortom: een verwaarloosde stad, waarvan alleen de omgeving van het capitool en het museum met zijn gemaaide gazons een enigszins verzorgde indruk maakte. Het museum had een aardige collectie over het leven in “het Wilde Westen”. En Wim stond daar eindelijk oog in oog met de “moose”, de eland waarnaar hij zo had uitgekeken ….
Starbucks leek het enige lichtpuntje voor de jeugdige inwoner van Cheyenne: daar was het tussen 9.00 en 13.00 een komen en gaan van mensen, die met een grote beker in de hand waaruit een rietje stak, weer verdwenen. In een auto.
Donderdag verlieten we deze droefgeestige stad en de droefgeestige hoteleigenaar om een kijkje in Laramie te nemen, voorbereid op een vergelijkbare ervaring.

Laramie was echter een grote verrassing. Ook daar moesten we eerst even op zoek naar het centrum, maar toen we een wandeling door het oude deel van het (kleine) stadje maakten viel al snel op dat er zorg was besteed aan de inrichting van de stad, met kleurig straatmeubilair, en dat de authentieke (western-)gebouwen opgeknapt waren zonder het karakter ervan aan te tasten. Verder waren er winkeltjes, lunchcafeetjes, een ijssalon, kortom: er was leven, er liepen mensen op straat, er was sfeer.  We sloten ons bezoek af met een rondgang over de campus – want ja, ook Laramie heeft een universiteit - en in de Geologie-faculteit een bezoek aan het Natuurkundig museum. Opnieuw een verrassing: een prachtige collectie van in Colorado opgegraven dinosaurusskeletten, maar ook andere getuigen van vroeger leven, zoals fossielen van dieren en planten en zeedieren. Dit alles op een aantrekkelijke manier gepresenteerd, waardoor ook ouders met kinderen naar het museum kwamen.

Aan het eind van de middag reden we van Laramie (Wyoming) terug naar Denver, waar we een hotel hadden geboekt in een van de buitenwijken. Daar aangekomen bleek dat er wel enkele “restaurants” (denk aan een luxere vorm van MacDonalds, etc.) en een liquorshop in de buurt aanwezig waren, maar dat we voor een gewone grocery store (met groenten: “u bedoelt groénten?”) toch wel weer een kwartiertje verder moesten rijden. Dus ingrediënten ingeslagen voor een redelijke maaltijd voor 2 dagen, zodat we niet afhankelijk zijn van een lokaal restaurant.

Voor vrijdag was een temperatuur van 34 graden voorspeld, en na wat regeldingen voor onze vlucht naar Portland op zaterdag trokken we de stad in.  We vonden een bus in de omgeving die ons naar het centrum van Denver bracht. Daar stapten we in een enorme hitte rond 14.00 uur uit in hartje Denver, tussen een enorme bouwput, geflankeerd door enorme torens in diverse metallic-varianten. En er lag een mooi wit boogbruggetje, dat ons over het spoor heen hielp. Aan de andere kant van de brug lag een park, waarvan druk gebruik gemaakt werd door de plaatselijke jeugd en een zwerver, die zingend de restanten voedsel uit de vuilnisbak plukte.
Vervolgens kwamen we in een wijkje terecht dat gek genoeg Amsterdams aandeed, hoewel het brandnieuw was en voor een deel nog niet bewoond. Tussendoor stonden ook nog oude pakhuizen uit de tijd dat er een levendige binnenhaven was. De pakhuizen leken ook een nieuwe bestemming te hebben gekregen, en in de oudere huizen zaten kleine restaurantjes. Vanwege de hitte besloten we om even ergens een drankje te drinken, en toen we eenmaal in de schaduw zo lekker zaten met een koel drankje voelden we ook dat we honger hadden. Kortom: we kwamen er niet meer weg, hebben heerlijk gegeten en het wijkje en de bewoners geanalyseerd (grotendeels yup, maar ook een deel sociale woningbouw, weinig kleur). En dat was alles wat we gezien hebben van Denver. De volgende ochtend vertrokken we om 05.00 uur uit het hotel, tankten de auto vol en reden naar het vliegveld, waar we rond 06.00 uur waren om aan de route van ingang naar gate te beginnen … Op naar Portland.

1. Enny keijsers:
    24 juni 2015
    Zag net dat het Hotel de Haro heet op San Juan, maar zag ook dat het nu 245 dollar kost.
    Is wel prachtig. Maar ze hebben ook hele mooie B&B 's
    Ik hoor wel waar jullie allemaal nog terchtkomen.
  2. Joke:
    24 juni 2015
    Goede tips, Enny. We zijn al wat zoekende hoe we deze laatste drie weken op een leuke manier kunnen invullen. Want de tickets voor de terugvlucht zijn er, en dan ruikt het paard stal, nietwaar?! Met het risico dat je die drie weken zomaar voorbij laat gaan.
    Gaan we dus niet doen, we hadden al bedacht Vancouver Island te bereizen, en San Juan is een mooie aanvulling. Een tentje gaan we niet meer kopen (we missen de camper wel enorm) maar we vinden overal we een betaalbaar plekje, uiteindelijk.
    Groet aan allen, Wim & Joke
  3. Arnold:
    24 juni 2015
    Dat verhaal over schade is de andere kant van de USA. Niks geen redelijkheid meer zodra het over geld gaat. Dat was even slikken neem ik aan. Zet hem op. Arnold.
  4. Joke:
    25 juni 2015
    Ja Arnold, de medewerker die ons bij het kantoor van EM hielp bereidde mij alvast voor, dat de verzekering van de tegenpartij kan ontkennen of zeggen van niets te weten, ook al had de veroorzaker schuld bekend en is er een politierapport (dat ik overigens nog steeds niet heb gekregen ...). Hij gaf mij ter overweging of ik dan een rechtszaak aan zou moeten spannen, die mij waarschijnlijk méér geld zal gaan kosten dan de $ 950,- die wij nu al kwijt zijn .... en hij raadde het ons af: "Take your loss".
    Wij kwamen tot de conclusie dat verzekeren alleen zin heeft voor schade boven $ 2000,- (kosten van de verzekering + eigen risico van $ 1000,-) en dat de schuldvraag er kennelijk absoluut niet toe doet.
    Overigens weet ik nog steeds niet bij welke maatschappij ik de claim in zou moeten dienen, want op die veelvuldig gestelde vraag krijg ik van niemand antwoord. Wordt (waarschijnlijk/hopelijk/misschien?) vervolgd ..
    Intussen genieten wij verder van onze laatste weken vakantie!!
  5. Angelique:
    25 juni 2015
    Hallo, wat een gedoe. Seymour raadt jullie aan je creditcard opdracht te geven die insurance comp. rekening terug te vorderen. De premie, maar ook de schade die je betaald hebt. Succes!
  6. Angelique:
    25 juni 2015
    En het taxi verhaal klinkt ons in de oren als een scam. Maar dat kan onze new yorkse achterdocht zijn.
  7. Angelique:
  8. Joke:
    25 juni 2015
    Ha Angelique, Zo simpel ligt het helaas niet. De Insurance is al maanden geleden vanuit Nederland geregeld en de schade is aan de camperverhuurder betaald, waarbij ik moest tekenen dat ik hiermee akkoord ging. Anders kreeg ik de borg van $ 1000,- ook niet terug en zou ik alsnog een claim krijgen voor de opgelopen schade. En we hadden al 2,5 uur zitten wachten dus we wilden daar gewoon weg.
    Wat de taxikosten betreft: het bedrijf dat de campers in ontvangst neemt is voor deze dienst ingehuurd door El Monte, en voelt zich niet verantwoordelijk voor wat El Monte in zijn contract zet. Zij hebben gewoon geen shuttle en vinden het stom dat El Monte dat wél belooft. Zo zijn kennelijk de manieren van El Monte, als het om geld gaat. Wij konden gelukkig al snel besluiten om deze affaire achter ons te laten en hierdoor onze vakantie niet te laten verpesten.
    En hoe is het met jullie? Nog niet afgereisd naar Amsterdam? Of wachten jullie daarmee tot wij er ook weer zijn, zodat we weer eens gezellig kunnen eten en bijpraten in de tuin? Wij zijn de 17e juli weer in Nederland. Liefs vanuit Portland!
  9. Angelique:
    27 juni 2015
    Ze hebben jullie aan alle kanten vastgezet he?! Maar goed dat je het van je af kunt zetten. (Genoeg afleiding, dat helpt). Verheug me op jullie en de tuin!
  10. Angelique:
    27 juni 2015
    Eergisteren in mooi Amsterdam gearriveerd. Seymour voor een en ik voor twee maanden. Zoooo blij!
  11. Joke:
    27 juni 2015
    Vandaag een lichtpuntje: het politierapport van de ranger eindelijk ontvangen. Daarin stond welke verzekeringsmaatschappij wij moesten hebben. Dus meteen gebeld, alle info opgestuurd, met bewijsstukken en foto's etc. en nu maar afwachten. Wie weet valt er ook nog iets mee in deze kwestie ...
    Wij gaan morgen (in de hitte van 39 gr) met de trein naar Seattle. Gelukkig doet Amtrak aan airco. Na 4 dagen Seattle naar het eilandje San Juan walvissen spotten. Heerlijk, als er zo'n hittegolf is.
    Jullie hebben wat mooi weer mee naar Amsterdam genomen begrijp ik? Mooi zo, konden ze goed gebruiken daar! Hoop dat het nog lukt om ook Seymour bij een eetafspraak te krijgen, en houd het mooie weer zolang vast in Amsterdam!
  12. Angelique:
    27 juni 2015
    volgende week krijgen ze hier ook een hittegolf op hun dak en zitten wij in Florence waar het nog warmer zal zijn.Oh well. Goed om te horen dat er nog hoop is op gerechtigheid; het is me een bizar verhaal. Walvissen hebben wij ooit gespot voor de kust van Main. Ook een moeder en haar baby, net toen ik zwanger was van Gabo: gesmolten. Veel plezier!