Blauwe luchten en nóg meer bergen

15 oktober 2025 - Kelowna, Canada

Zaterdag 11 oktober     
Nadat gas en benzinetank waren bijgevuld zijn we uit Oyossoos vertrokken, voor een adembenemende tocht door de bergen. Ook vandaag was de regen niet noemenswaardig, maar de temperatuur was wel een stuk lager dan de afgelopen dagen. Over de 150 km hebben we ruim 3 uur nodig gehad, maar dat was geen straf; prachtige vergezichten met een blauwe lucht erboven.
In Christina Pines troffen we weer op een prettige rustige camping. De caravans en campers die er stonden waren veelal niet bewoond, het huis van de beheerders zelf staat wel op het terrein. Wij hadden hier 4 dagen geboekt en bij aankomst werd ons op straat al een “Happy thanksgiving” gewenst, dat maandag 13 oktober in Canada gevierd wordt.

Het dorp bestaat uit een klein wijkje rondom de camping, en verder een lang lint met enkele winkels en een visitorscentrum langs de weg. En een prachtig meer (Christina Lake) met daaromheen opnieuw bebouwing. We hebben eerst bij het visitorscentrum wat informatie over de omgeving opgehaald wat een plattegrond met prachtige wandelroutes opleverde. De Trans Canada Trail (een wandelroute van west naar oost Canada van 28.000 km, incl Yukon in het noordwesten en Newfoundland in het noordoosten), bleek ook langs het stadje te lopen, boven in de bergen. Daarvan hebben wij op maandag een traject gelopen, erg mooi en een goede manier om Thanksgiving in te vullen. Onder een strakblauwe lucht bij 12 ℃ was het heerlijk wandelen. Dinsdag heeft Wim nog een wandeling met een forse klim en steile daling gemaakt, terwijl ik naar het dorp wandelde om informatie over onze vervolgplekken te verzamelen. Want het wordt steeds meer zoeken naar campings die nog open zijn en waar het nog niet vriest/sneeuwt.

woensdag 15 oktober
Vanmorgen reden we na 4 mooie, maar koude dagen - waarvan de nachttemperaturen rond het vriespunt lagen en je ’s ochtends bij 4 graden naar de douches liep - opnieuw door (andere) bergen naar het noord-westen, naar Kelowna. Hier halen we Merel morgenavond van het vliegveld op, waarna zij een weekje met ons mee rijdt. Kelowna is een middelgrote stad maar met een enorme oppervlakte.
Op weg naar de camping flink eten ingekocht, zodat we daar de komende dagen niet naar om hoeven kijken. En opnieuw kwamen we op een heel fijne camping terecht boven op een heuvel, met vanuit de camper een uitzicht over het dal en op de bergen rondom. Rustgevend.  

Foto’s

3 Reacties

  1. Dineke Hofstra:
    16 oktober 2025
    Goedemorgen lieve Joke en Wim 😘 Leuk om zo m’n dag te beginnen! 😊 Met ‘t lezen van dit verslag en de mooie foto’s te bekijken. Fijn om weer te wandelen 🚶🏻 in zo’n mooie omgeving! Veel plezier weer en de hartelijke groeten aan Merel 🤗 Liefs, 😘 Dineke
  2. Agnes:
    16 oktober 2025
    Mooi de herfstkleuren!
    Leuk dat Merel komt. Heb het goed samen.🥰
  3. Jan Hein Boersma:
    16 oktober 2025
    Wat een tocht weer! Leuk dat Merel een paar dagen meereist. 😘😘🐾 T&JH (en Joop)