Op zoek naar de luiaard

24 maart 2015 - Monteverde, Costa Rica

In een wereld waarin je dagelijks nieuwe dingen ziet lijkt de tijd snel te gaan; we bedachten vanmiddag dat we pas een week in Costa Rica zijn, maar Nederland lijkt al heel ver weg.

We zijn inmiddels in Santa Elena ingeburgerd, bij Eddy's Cabinas, vlak bij de vulkaan de Arenal.  Langer dan gepland zijn we hier blijven hangen, omdat ik me gaandeweg ons verblijf hier steeds ellendiger ging voelen; ik dacht aan een jet-lag of de vreselijke nacht in het Duitse airconditioned hotel maar - zo constateerde de arts in deze regio - het bleek een combinatie van een forse voorhoofdsholteontsteking en een bronchitis te zijn. Vandaar dat ik me voelde als een oud wijfje, toen ik me de heuvel van de vulkaan de Poàs op sleepte. Dus: hotel verlengd en aan de diverse kuren medicatie begonnen. Wat mij van Wim de bijnaam Slothstra opleverde, vanwege de vele uren die ik in bed doorbracht ... Wim heeft dus zonder mij de excursie met de gids ondernomen, op zoek naar de luiaard. En er ook nog een gevonden! Wat een wonder mag heten, want ze zitten echt heel hoog in de bomen.

Vandaag (dinsdag) voelde ik me alweer een stuk beter en hebben we de excursie met z'n 2en nog eens overgedaan. Geen luiaard te zien uiteraard. Volgens mij hebben ze gewoon op een paar plekken harige kussens in die bomen gelegd/gehangen, om de toeristen tevreden te stellen. Maar wat een prachtig regenwoud met overweldigende bomen, bloemen en vooral erg veel vogels. De quetzal gezien en gehoord, een sprookjesachtige vogel. En natuurlijk de enorme hoeveelheid kolibries, in allerlei felle kleuren. Zie ook het filmpje, voor de liefhebbers.

Morgen trekken we weer verder, naar de westkust dit keer. Ik zal het heerlijke klimaat van hier wel missen: overdag lekker (± 25*) en 's nachts koel (10* C), waardoor je lekker kunt slapen. Ben erg benieuwd hoe het aan de kust zal zijn en vrees een beetje voor de warmte. Ik hoest nog veel en die holtes zijn nog lang niet helemaal leeg .... Maar als we hier blijven zitten zien we niks van het verdere Costa Rica.
Want er is ook nog een logistiek probleempje: je kunt eigenlijk alleen op allerlei plekken komen door steeds eerst terug naar het centrum van het land (San José) te gaan. Tenzij je alleen maar over dirtroads rijdt, maar dan haal je een gemiddelde van 25 km/u. Dat is dus erg onhandig en kost enorm veel tijd. We moeten dus maar kijken hoe ver we komen met alle plannen die we hadden en genieten vooral erg van alles wat we wel kunnen doen. We houden jullie op de hoogte.

1. Enny keijsers:
    Ha Joke en Wim,
    Leuk om jullie wederwaardigheden te lezen en vooral ook de foto 's te zien. Jaloersmakend. Hoop voor jou Joke dat je snotkop snel weg is. Wellicht dat wat zoute zeelucht in het westen je er van af helpt...
    Geniet ze,blijf jullie volgen,
    Groetjes
    Ook van Jos
    Enny
  2. Sanne:
    Hoi Joke en Wim,
    Leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Hoop dat je je snel beter voelt Joke. En als je op die dirt roads ietsje harder gaat hobbelt het minder. ;-)
    Heel veel plezier daar!
    Groetjes, Sanne
  3. Mieke:
    Lieve Joke en Wim,

Het moet volgens mij een heerlijk land zijn om te bezoeken. Al die verhalen! Joke, snel beter worden, zodat je nog optimaal kunt genieten en ons natuurlijk kunt trakteren op prachtige foto's. Ik vind het niet zo raar dat je ziek bent geworden. Je hoort eigenlijk niet anders van mensen die nog even keihard werken en dan op vakantie gaan, waar ze in alle rust kunnen toeven. Maar goed, het gaat weer over.
    Leuk om op de hoogte te worden gehouden, want jullie zijn, volgens mij, een bijzondere reis aan het maken.
    Tot later! xxx Mieke
  4. Angelique:
    25 maart 2015
    Die dirtroads, ik herinner me het op en neer naar de hoofdstad goed tijdens onze honeymoon 25 jaar geleden. We zijn toen een keer gevlogen in zo'n minivliegtuigje naar de kust: Manuel Antonio. Om wat tijd te winnen, en wij hadden drie weken. Hoe lang blijven jullie? Voel je maar snel beter Joke!