Vulkanen, kolibries en dirtroads

21 maart 2015 - Monteverde, Costa Rica

Gisteren zijn we vertrokken vanuit onze eerste pleisterplaats, La Garita, naar het westen, richting Monteverde/Arenal. Voor ons vertrek hebben we donderdag eerst nog Poas bezocht, een natuurreservaat met één sputterende en één geheel slapende vulkaan. Helaas: de kraters waren verstopt achter een wolkenlaag, dus niet/nauwelijks te onderscheiden. Van de krater met de "Blue Lagoon" is nog een vage foto te zien. Rond de krater waren nog toeristen en (tamme!) eekhoorns te vinden, in het regenwoud eromheen kwamen we niemand tegen. Daar echter wel de prachtigste bomen, overladen met epifyten met bloemen in alle kleuren. En natuurlijk de kolibries, nog veel kleiner dan ik had gedacht! Onderweg ook vele enorme roofvogels. En na terugkeer in het hotel werden we ook nog eens getracteerd op een familie specht: knalrode petjes op en braaf wachtend tot de foto gemaakt was. Ondanks verstopte neus- en voorhoofdsholtes (nog  resultaat van heersende virussen in Nederland denk ik) besloten we wel verder te rijden naar Santa Elena in het Monteverde-gebied, om daar weer een paar dagen te blijven. Voordeel is dat het hier vanwege de hoogte niet al te warm is en 's nachts uitgesproken koel, waardoor we in elk geval goed slapen. Gisteren een pot Costaricaanse Vicks gekocht en me mee ingesmeerd, en om 18.00 uur mijn bed ingedoken. Vanmorgen voelde het een stuk lichter in mijn hoofd, zodat ik morgen een tocht door het regenwoud wel aandurf. Vandaag even een dagje rustig aan; Wim is alleen aan de wandel in de omgeving. Morgen om 07.30 uur moeten we ons melden bij de gids in een belendend dorp. Dan gaan we hopelijk ook de sloth (luiaard) spotten, waar ik wel naar uitkijk. En wie weet zien we zelfs de quetzal.

Overigens las ik net in de Lonely Planet dat de locals proberen een overdaad van toerisme in deze regio enigszins af te remmen door de wegen maar mondjesmaat te asfalteren! Dat dit lukt ervoeren wij door 19 km in de bergen over een gruispad hierheen te rijden, stofwolken om ons heen verspreidend. Ik begrijp nu ook de landen-informatie, dat je in Costa Rica moet rekenen op een maximum van 200 km per dag. En de verbaasde blik van de auto-verhuurder toen ik vroeg of ik met deze auto op "dirtroads" mocht rijden ....

Wordt vervolgd!

1. Joke:
    21 maart 2015
    Ha Sanne,
    Ja, dat moet voor jou heel herkenbaar zijn! Met dank nog voor de tip.
    Tot nu toe (maar we zijn pas een kleine week in CR) hebben we een uitstekende reis. Prachtige omgeving, schitterende wouden en vogels en aardige mensen.
    Groet, Joke & Wim
  2. Nelleke:
    22 maart 2015
    Ha Joke & Wim,
    net genoten van de 'update'. Volgorde van de foto's was geinig: eerst de lanen in, dan de paden op. Sofie dacht dat ik het niet anders zou gedaan hebben... Het ziet er allemaal wel fantastisch uit! Hebben jullie ook foto's van die kleine kolibri's? Gelukkig is hier de lente begonnen, met zon en zo'n 8 graden... Maar we houden moedig stand. Deze week weer gewoon aan het werk :-) Blijf genieten, liefs Nelleke
  3. Joke:
    23 maart 2015
    Ha Nelleke (&Arie & Sofie uiteraard),
    Ja, die volgorde had de website geheel zelfstandig gekozen ... Ook tot mijn verrassing, want ik had de foto's anders ingevoerd.
    Vandaag de kolibries toegevoegd die Wim tijdens zijn vogelexcursie heeft kunnen maken; de beestjes bewegen zo snel dat ze bijna niet te fotograferen zijn. Ik kon helaas niet mee wegens ongesteldheid. Dat heb je van al die dirtroads .... We hebben ons verblijf hier met een aantal dagen verlengd, zodat ik weer fris en fruitig achter het stuur kan op weg naar de volgende pleisterplaats.