EINDELIJK OP REIS

16 april 2019 - Halifax, Canada

Met een hink-stap-sprong en de nodige kopzorgen en –pijn (wegens slaapgebrek) zijn wij naar het vertrek toe gehobbeld, en maandag was het dan eindelijk zo ver. We konden het pas écht geloven toen het toestel van Air Canada zich losmaakte van de startbaan op Schiphol, en wij nog steeds niet waren omgeroepen als illegale passagiers ….

De stress begon donderdag. Ik was nét weer een beetje hersteld van een forse verkoudheid, waarbij mijn hele hoofd bonsde en klopte als een timmerwerkplaats. Vlak voordat ik donderdagavond de deur uitging zag ik een email binnenkomen van de vliegmaatschappij Jet Airways, dat onze vlucht van Toronto naar Halifax gecancelled was. Toen ik om 22.00 uur terug kwam van Pilates had Wim inmiddels de krant opengeslagen op tafel gelegd met het bericht: Jet Airways op de rand van faillissement, vliegtuigen werden aan de grond gehouden.  Bovendien bleek het gehele traject Amsterdam – Halifax gecancelled; desgewenst konden we naar Bombay bellen ….
Dus rap achter de laptop zoeken naar een alternatief. Gelukkig bood Gate1 uitkomst, want een vrijwel identieke vlucht. Wel 2 x zo duur, maar nood breekt wetten, dus geboekt. Bevestiging afgewacht en ja hoor, pffft, eindelijk gerust naar bed.
Op vrijdagnacht 01.45 uur stuurde Gate1 een email, dat het ticket tóch niet meer beschikbaar was. “Verdere informatie wordt niet verstrekt.”, zei het bericht nog. Allebei in één klap klaarwakker besloten we dan maar weer achter de computer te kruipen en verder te zoeken naar alternatieven. Dat werd uiteindelijk Lufthansa, die voor ± 5 x het oorspronkelijke tarief nog een ticket in de aanbieding had; overigens voor precies dezelfde vlucht die Gate1 had aangeboden. Goedkopere alternatieven waren pas over enkele weken beschikbaar ….

Vannacht extra lekker geslapen in ons B&B in Halifax, in een oud Victoriaans houten huis, waar we nu met een kopje koffie blij zitten te zijn dat we in Canada zijn aangekomen. Als troostprijs kregen we gisteren vanaf het vliegveld een kleine toeristische tour van de trotse taxichauffeur uit Halifax, die langs een aantal bezienswaardigheden van zijn stad reed.

Vandaag gaan we op ons gemak te voet de stad verder exploreren.

1. Dineke Hofstra:
    16 april 2019
    Lieve Joke en Wim. Wat 'n pech, met die tickets zeg! Fijn dat jullie toch in Canada zijn geland; uiteindelijk! En leuk dat jullie 'n toeristische tour kregen, als pleister op de wond.Goed om lekker te hebben geslapen; heel belangrijk! Verken ze: Hallifax! Fijne tijd en goed om zo snel iets van jullie te horen! Veel plezier! Groeten allebei: Dineke 🤗
  2. Enny:
    In ieder geval al over de oceaan! Geniet ervan.
  3. Maarten:
    16 april 2019
    Goeie start familie. Gelukkig aan de overkant. Geniet er van.
  4. Nelleke:
    Thank God voor de taxichauffeur. Een mooie start daar in elk geval. Verder zie ik beren en robots. Vreemd land, lijkt me. Have fun!
  5. Nico Bak:
    17 april 2019
    Jeetje wat een bizarre start. Dit moet wel een heel goed voorteken zijn