1. HALIFAX e.o. 21-04-20

23 april 2019 - Halifax, Canada

Halifax is een vriendelijke stad met ± 400.000 inwoners, en redelijk goed te belopen. Dat is vooral te danken aan het feit dat ons Garden South Park Inn behoorlijk centraal gelegen is tegenover een gigantisch ziekenhuis, dat drie omringende provincies bedient. De medebewoners van het B&B bleken dan ook niet – zoals aanvankelijk gedacht – vertegenwoordigers van stofzuigers of encyclopedieën te zijn, maar familieleden van aan de overkant opgenomen patiënten. In dit paasweekend is de bezetting van het B&B dan ook wat groter, want de paasdagen zijn ook hier vrije dagen.

De eerste dagen in Halifax waren guur en regenachtig, met af en toe ook een sneeuw- of hagelbui. Gebruik van een paraplu was zinloos, tenzij je regelrecht de zee-arm in wilde waaien voor een bezoek aan een van de vele scheepswrakken die in deze baai liggen. Wij namen dus af en toe onze toevlucht tot een museum (Maritiem Museum, het Immigratie Museum); vooral dat laatste was bijzonder leuk, leerzaam en indrukwekkend. De golven van immigranten (aanvankelijk vooral uit het na-oorlogse West Europa, later ook uit oorlogsgebieden, dictaturen e.d. in Azië en Afrika werden in Canada over het algemeen warm opgevangen. Talloze vrijwilligers namen hen direct op sleeptouw en hielpen hen aan taalles, informatie over de gang van zaken in Canada met betrekking tot huisvesting, opleidingsmogelijkheden en toeleiding naar werk. En kennelijk met succes.